Un lucru despre mine: imi plac cartile

Unele carti merita multa atentie. Unele carti sunt facute pentru a fi admirate si tinute in biblioteca, poate pentru a fi admirate in secret si de cei care imi mai calca pragul din cand in cand. Dar adevarul e ca toate cartile sunt pentru a fi… scoase la vanzare? E un lucru dureros de recunoscut ca nu toate sunt menite a fi citite.

Young adult… cine a mai inventat si asta? Ok, cand am aflat ca o sa apara “Twilight” de Stephenie Meyer stateam intr-un birou la etajul 5 al unei cladiri din Cluj. M-a atras. Wow.. vampiri. Cool! Nu mai citisem despre vampiri de la Anne Rice. Apoi am aflat ca cineva o sa faca si film. Dragut, imi plac ecranizarile dupa carti. Am citit primul volum dintr-un pdf descarcat ilegal bineinteles de pe net. Stilul de scris cam subtirel, replicile si dialogurile cam evidente si stilul personajelor cam previzibil. Dar… vampiri! Am citit si al doilea volum. Apoi am vazut filmul. Deja toata povestea era prea populara. Am citit si al treilea volum ca sa nu ma plang apoi ca nu m-am tinut de seria asta atat de la suprafata. Am cumparat si cartile. Acum imi pare rau. Le-as vinde daca as avea cui si daca nu mi-ar parea rau dupa fiecare foaie de hartie, indiferent din ce volum face parte.

Urban fantasy… noul gen derivat din young adult despre care am aflat de pe Goodreads. Nu-mi plac definitiile scortoase si oficiale, dar mentionez ca cine a auzit despre sau cine a citit “The Hunger Games” a lui Suzanne Collins ma intelege la perfectie. Ideea este in felul urmator: tineri, maxim 15-17 ani, personalitate foarte puternica sau foarte slaba, sexe opuse, actiune fantastica/romance. Punct. Serios. Punct.

Si intrebarea la care n-o sa primesc raspuns pururi veci: cine si mai ales de ce citeste asa ceva? Pot doar presupune ca visele se inflacareaza mai repede daca primesc material prelucrat. Substanta personajelor nu este de natura psihologica, sociala sau spirituala. Dar vremurile se schimba. Ce stiu eu despre literatura contemporana? Eu eram indragostita de Rhett: spirit puternic, caracter definit de actiune, in mod obiectiv si multiplu. Edward.. da.. simplist si plat. Am trecut peste.

Cu toate acestea, trecand peste aspectele inguste ale acestui gen, nu mie imi este adresata aceasta maculatura. S-o citeasca cei care au o vizune in infrarosu.

7 Comments

Filed under Gânduri

7 responses to “Un lucru despre mine: imi plac cartile

  1. Bogdan

    Dupa ce ai descarcat pdf-urile si le-ai citit, ai cumparat si cartile? Nu ti-e mila de copacii taiati?
    …copaci doborati de pofta unora de a-i avea in biblioteca! Groaznic!

  2. Mi-ai dat replica, Bogdan. Dar ai perfecta dreptate si am si specificat “nu mie imi este adresata aceasta maculatura”. Unele carti ar merita sa fie scrise pe hartie igienica, dar hai sa nu dam nume 😀

  3. st

    Adevarul e ca, dupa mine, sunt foarte putine carti care merita citite. Depinde de interese, timp, motivatie. Daca esti “culturist” (in sensul muschiulos al cuvantului) atunci preferi sa citesti enciclopedii, jurnale istorice,… carti in care cantitatea de informatie utila per volum este mare. Sau te uiti la documentare. Daca ai mult timp, sau nu cauti neaparat asimilarea de cunostiinte noi atunci poti citi beletristica.SI sunt carti cu miile. E ca si cum te-ai uita la o telenovela, la un serial, sau la o emisiune la TV doar ca viteza de streaming e mult mai lenta.Sunt insa si in beletristica cateva exceptii dar putine. Recunosc, prefer oricand prima varianta.

    • Stefan… m-ai intrecut in intelectualitate in ceea ce priveste prima varianta 🙂 Dar sa compari cu o telenovela beletristica… hm… nu sunt de acord. Momentan citesc “Marile sperante” a lui Dickens si, ca alte carti din literatura clasica si nu numai, te invata o atitudine si incearca sa-si gaseasca locul. Asta imi place mie la literatura.

  4. Iulia die grune Drache

    Mai tii minte cum m-am strambat cand ti-am vazut cartile alea in biblioteca? :))
    Am citit si eu Twilight… mai degraba “diagonalizat” (citit pe diagonala:P) avand in vedere gramezile de replici peste care puteai trece, fonturile uriase si spatiile nesfarsite dintre paragrafe… si lipsa mea de rabdare. Le-am citit din dorinta de “a sti cu ce se mananca”.
    Si trebuie sa spun cu amaraciune ca din ce-am nimerit eu din genul Young Adult, chiar pare sa fie cea mai buna lucrare… Nu stiu dac-ai incercat Vampire Diaries. E sub orice critica.
    Si nu stiu daca ai idee ce citesc adolescentii nemti ca Jugendliteratur: e chiar mai rau de atat. Mai mult brosuri decat carti.
    Cred ca oamenii s-au gandit sa creeze genul asta special pentru adolescentii din ziua de azi, 12-16 ani sa zicem, care prefera sa stea cu ochii in monitor la cate un joc in loc sa citeasca. Au zis ca le mai deschid apetitul pentru citit daca incearca sa-i captiveze progresiv, la inceput cu chestii cat mai simple.
    Intentia in sine e laudabila. Doar ca au abordat-o gresit. Similar celor care isi inchipuie ca poti invata un copil sa vorbeasca si te intelegi mai usor cu el folosind limbajul lui peltic si cuvintele lui stalcite.
    Si-au inchipuit ca daca adolescentii au mai putina rabdare si mai putina disponibilitate de asimilare ar fi o solutie sa faca posirca din literatura. Well, nu este. Din pacate, putini se prind de asta.
    Cam asta as avea eu de spus despre genul Young Adult in general… Despre Stephenie Meyer ca si caz particular…:)) cred ca pur si simplu nu a dus-o capul la mai mult…a scris din suflet, dupa fanteziile ei, si a avut noroc ca ele sa corespunda maxim cu fanteziile adolescentelor americane care nu apucasera sa faca cunostinta cu Rhett. Restul este marketing.

    • Mersi Alinaaa!! Imi completezi gandurile ca de obicei 😀 Vampire diaries.. da.. stil de scris oribil daaaar.. Damon din serial e un adorabil :X (Andreea, daca vezi asta, te rog sa vorbesti cu mine in continuare.)
      Si cred ca ai dreptate, sunt incurajati adolescentii sa citeasca, dar daca incep cu “literatura” de-asta si continua cu “literatura” de-asta, cand o sa mai aiba vreme de Dostoievski, Dickens, Hesse si nici nu mai stiu cati? Intre un Facebook si un joc pe noul iPhone primit de Craciun? Ma indoiesc. Noroc ca mai ramanem noi si inca alti vechi impatimiti ai literaturii de calitate.

      • Bogdan

        si mie imi place sa citesc beletristica de calitate atunci cand nu dorm si mai ales cand nu sunt treaz 🙂

Leave a Reply

