Stele neutronice si materie intunecata

Ma fascineaza universul, cosmologia si fizica particulelor. Raman stana de piatra inmarmurita cand ma gandesc la imensitatea a ceea ce ne inconjoara. Nici cu mintea, nici cu imaginatia macar nu pot incepe sa  cuprind cat de mare este lumea asta si cate secrete ascunde. Imi vine sa ma dau cu capul de pereti cand realizez cat de inchisa fizic in aceasta camera sunt si cum ma las atrasa in vartejul problemelor si al gandurilor zilnice, banale si atat de insignifiante. Incerci sa ramai axat pe ceea ce conteaza cu adevarat, sa iti ridici ochii spre ceea ce te depaseste dar pana la urma tot jos ajungi. De lene sau de comoditate, nu m-am prins inca.

In anul I de facultate am aflat prima data de Stephen Hawking prin recomandarea profei de fizica. Cum ca el scrie despre inceputurile universului si ale timpului si incearca sa descifreze viitorul din punct de vedere matematic. M-am dus la British Library si am cautat cartea lui acolo. The Universe in a Nutshell. Atunci am citit-o prima data in engleza. Am citit-o in romana a doua oara. Si am ramas blocata, ca atunci cand am vazut faimosul Zeitgeist. Numai ca ce scrie Hawking e real, demonstrat cu pixul in mana si cu foaia in fata. Jocurile lui Dumnezeu de la inceputurile timpului, gauri negre care sunt definitia nimicului si a totului in acelasi timp, corpuri ceresti disecate pana la particulele elementare. Si chiar mai bine decat atat, totul explicat logic si simplu, atat de simplu incat oricine are impresia ca a aflat pe ce lume traieste. La propriu. Apoi au urmat Brian Greene si Roger Penrose, articole despre supernove, carti despre calatoritul in timp. Si totusi sunt inca atat de departe de a intelege.

Dar ceea ce imi place cel mai mult la modul in care universul ticaie este ca, la scara mica mica de tot, seamana cu noi oamenii. Stelele neutronice care au densitatea de neimaginat (zic si eu cum zice peste tot, o lingurita din materia core-ului cantareste miliarde de tone) sunt ca inima ta care se strange cand ceva rau se intampla. Gaurile negre care inghit tot ce misca in jur, pana si lumina, si pe al caror orizont al evenimentelor timpul nu mai este definit, sunt un trecut pe care nu mai vrei sa-l cunosti si un timp pe care l-ai aruncat in uitare. Supernovele sunt evenimente fascinante, dar mai fascinant este faptul ca in urma lor, particulele de pe suprafata fostei stele sunt aruncate in univers pentru a forma alte corpuri. Si unele dintre particulele acestea sunt carbon si hidrogen, elementele primare ale vietii. Noi suntem stele moarte. Cum sa nu iti doresti sa te intorci de unde ai plecat? Cum sa iti doresti sa ramai intr-o forma care te blocheaza?

Da, sunt recunoascatoare ca am creierul si mintea care imi da uneltele sa pot incepe sa pricep lucruri. Corpul meu a fost o stea o data, acesta este motivul pentru ca si eu, ca multi altii, am stralucire. Asa ca, pana la urma josul asta al nostru este un fel de sus mai altfel definit. Si nici n-ar avea sa fie altcumva pentru ca noi suntem ca un fel de universuri conectate paralel, iar universurile tuturor  sunt conectate serial.

2 Comments

Filed under Concepte

2 responses to “Stele neutronice si materie intunecata

  1. Iulia die grune Drache

    Nu ti-am zis ca anul asta fac un curs de astronomie la Observator, nu-i asa?:P Sper sa ajung si eu cat mai curand sa-i citesc pe astia de care scrii tu 8->

Leave a Reply

