De ce am fi putut fi morcovi cu totii

Nu prea m-am gandit la zero. Ce inseamna el de fapt sau care este puterea lui intrinseca, nici macar daca are asa ceva. De fapt, daca bine retin, tot timpul l-am privit ca fiind inutil. Zero e nimic, nul, inexistenta insasi. Deci cum sa gandesti ca ceea ce nu exista, exista? Mie imi suna a divina dicotomie. Dar e o contradictie careia ne-am supus fiindca asa ne-au invatat la scoala: 0,1,2… Sirul numerelor incepe cu zero, sistemul nostru e unul zecimal, 9 cifre si o nulitate. Nulitate, care daca e impropriu folosita distruge bazele matematicii, inghite spatiul si timpul, darama fizica. Suna dramatic, aproape exagerat as spune, dar dovedit de Charles Seife in “Zero, biografia unei idei periculoase”.

Tin minte ca am vazut prima data cartea asta, cu un cerc alb pe o coperta neagra, la un targ de carte in Matei in Cluj. Gaudeamusul cred ca era, si titul asta era la promotie la standul Humanitas. Gen iti cumperi doua carti si pe a treia o primesti gratis. Mi-a atras atentia, dar nu suficient cat sa o cumpar atunci. Cred ca eram ocupata cu Brian Greene la capitolul stiinta si matematica, asa ca am dat-o pe literatura atunci: 3 carti la pret de 2, toate 3 de fictiune, toate 3 de la Humanitas . Cata lipsa de diversitate din partea mea la ora aia. In fine, am vazut apoi cercul alb si prin librarii, l-am vazut si la o prietena in biblioteca. Nici atunci n-am avut timp, eram ocupata cu “Dune” si nu mai puteam profita de bunavointa sarmanei fete. Intr-un tarziu mi-am facut rost de audiobook si, intr-un alt tarziu, i-am dat si play.

Sa spun ca m-a captivat e probabil injust din parte mea. Sa spun ca mi-a deschis ochii e prea putin. Spun doar ca am realizat in orele cat am ascultat vocea autorului cat de vie e matematica si cat mister ascunde inca. Generalmente vorbind. Zero nu exista de la inceputul matematicii, babilonienii l-au inventat sau descoperit, inca nu m-am hotarat. Grecii si romanii nu l-au acceptat. Existenta lui zero a fost negata de vechii greci si interzisa de Aristotel, greseli care au atras dupa sine absurditati si contradictii in matematica, cum ar fi problema testoasei si a lui Ahile sau ideea cum ca nu exista miscare de fapt. Si totul pentru ca atunci cand au incercat sa inmulteasca ceva cu zero, zero a inghitit tot sirul de numere. Si cand au incercat sa imparta ceva cu zero, zero a sfaramat arhitectura matematicii insasi si s-a ajuns la paradoxuri: Churchill are 2 maini, deci niciuna; Churchill e un morcov. Deci daca Aristotel ar fi avut dreptate, am fi portocalii cu totii, nu doar Churchill.

Zero si-a intins umbra si in fizica si ar putea fi ultima reduta inaintea marii uniri a mecanicii cuantice cu teoria relativitatii. Mecanica cuantica descrie lumea la nivelul particulelor indivizibile, la nivelul dimensiunilor unei gauri negre. Teoria relativitatii descrie totul la nivel planetar, galactic si universal, la dimensiunea gigantica e energiei eliberate la crearea universului nostru. Daca zero ar putea fi invins, daca dimensiunea particulelor n-ar fi zero, ci unu, atunci totul s-ar simplifica. Dar asta ar insemna ca traim intr-o lume 11-dimensionala. Si asta e pe cale de a fi demonstrat. Tot matematic.

Ducand totul la nivel spiritual, ma intreb care este de fapt semnificatia lui zero, care nu poate fi explicata fara ajutorul opusului sau, infinitul. Daca ceea ce este, este ceea ce este si nu este, si accept asta, imi pun o singura intrebare, fundamentala: ce sunt eu? Un morcov sau un extraterestru 11-dimensional? Sau poate sunt ambele, intr-o dimensiune paralela.

3 Comments

Filed under Gânduri

3 responses to “De ce am fi putut fi morcovi cu totii

  1. st

    “daca cumperi 2 carti a treia e ZERO” cum ar suna sa iti zica asa? =)) Cred ca nu se zice asa din motive de marketing… (zero=gratis, zero=prost doua semnificatii pana acum) 😛

    Acum vorbind serios zero a aparut mai tarziu decat celelalte cifre pentru ca e nev de un anumit nivel de abstractizare. Ca vorba aia si tipu din 6 cai de aia a devenit celebru: nu era familiarizat cu conceptul abstract “de intrebare” ci cu concretul “6 cai” … poate de aia pentru tigani nu exista ZERO in portofel… 😛

    • Eu cred ca tu ai abstractizat ideea de zero mai mult decat am facut-o eu pe blog. Eu ma refeream intr-un sens matematic la cifra asta, dar ideile noi sunt binevenite oricand. Ce ne-am fi facut fara el?

  2. Rox

    Interesanta perspectiva! Perspective de fapt (+ comentariul de mai sus). Uneori mi se pare ca zero e un soi de cuvant tabu… Ne folosim de el de atatea ori, insa ii spunem pe nume atat de rar.
    A, da si Zero mai este si pisoiul unei prietene 🙂

Leave a Reply

