Noi citim dincolo de pagini

M-am gandit eu intr-o zi ca mi-ar placea sa ma apuc de un podcast. Dispozitiv capabil am, e cool si ma poate ajuta sa adorm mai repede daca e pana acolo. Asa ca i-am dat bataie. Dupa enteres, cum s-ar zice. Germania, istorie, Londra, scepticism, Egiptul antic. Au fost cateva subiecte care au avut fiecare tentativele lui. La un moment dat aveam o lista intreaga in Outlook si am pierdut-o. M-am chinuit ceva pentru a-mi crapa clientul de mail si a reusi performanta asta, dar am scos-o la capat si pe asta. Pe E52-ul meu pierdut in azur m-au tinut vreo 2-3 saptamani cateva dintre podcasturi si acum pe Wildfire vitejeste mai traieste unul singur. Si la el raman tot timpul cu cate o saptamana in urma.

Se cheama BOTNS aceasta ramasita si vine de la Books on the Nightstand. Evident ca trebuia sa fie vorba despre carti, altfel n-ar fi rezistat nici el mult tare. Si podcastul asta vine o data pe saptamana, e tinut de doi americani, un tip si o tipa angajati la Random Books si al caror job e sa citeasca, sa faca recenzii la ce au citit si sa participe la tot felul de conferinte in publishing din SUA. Cand am aflat, m-am gandit “Ce job boring si naspa”. Ca si strugurii aia acri ai vulpii. Oricum, ce-mi place la ei e ca pun probleme interesante uneori, ridica unele intrebari si aduc informatii despre tot ceea ce tine de carti: edituri, formate, variatia preturilor, tipuri de personaje recurente in tendintele actuale, ce o sa mai apara nou, ce si cum mai citeste lumea azi, plus ca fiecare episod aduce cu sine cate 2 mini-recenzii. Foarte utile pentru pasionati. Sunt informatii actuale, dar care au un neajuns: tin strict de SUA.

Acum vreo 2 saptamani au adus ei un cuvant, care chiar sper ca va penetra curand si DEX-ul nostru. Imi place pentru ca e caldut. Bibliodiversitate cica. “Bibliodiversity” e de fapt titlul unui jurnal de publicistica, dar ma rog. Ce conteaza sunt toate definitiile care se pot da acestui cuvant si cate controverse poate isca. Prima data eu m-am gandit ca defineste varietatea genurilor de carti pe care le citesc: contemporan sau clasic, fictiune sau nonfictiune, literatura sau memorialistica. Apoi au urmate alte definitii din ce in ce mai intrigante. Poate defini formatul in care citesc: softcover sau hardcover (n-o sa inteleg veci de ce americanii au obsesie cu asta), audiobook, ebook sau carte clasica. Poate defini de unde citesc cartile: le imprumut sau le cumpar. Poate defini reactiile pe care le trezeste o carte citita: furie, tristete, nepasare. Poate defini sursele de unde imi iau urmatoarele titluri pe care le voi citi: goodreads, botns, prieteni, intamplarea de a intra intr-o librarie si a vedea o carte draguta pe raft.

Imi place cuvantul asta pentru ca ma face sa ma gandesc si la aspectele mai putin filozofice ale cartilor pe care le citesc. Pentru ca pot sa-i dau ce definitie vreau eu. Pentru ca nu aduce a static si statut. Pentru ca e proaspat, nou si nemaiauzit. Pentru ca e liber, neingradit. Si fiecare construim idealul a ceaa ce nu avem la un moment dat.

Leave a comment

Filed under Gânduri

Leave a Reply

