Excesul ca investiție

Așa ne spunem (cel puțin noi, femeile) când mergem la cumpărături. Că e o chestiune de investiție. Când privirea ți-e atrasă de perechea aia de tocuri până-n gât, când cămașa aia albă nu e prea transparentă nici măcar pentru diminețile târzii când ajungi la job, sau când blugii de la reducere nu sunt prea strâmți nici când ai ratat câteva ședințe de sală. Execesele nu sunt rare, le vezi pe stradă, le vezi  în birou 5 zile pe săptămână. Mâncare sau nutriție? Ultima modă de la Paris sau prost gust? Culoare sau kitsch?

Totul e prea mult în jurul meu: sunetul prea tare, ziua prea strălucitoare, oamenii prea colorați, vara prea departe. Dar cred ca niciodata nu înțeleg mai bine ce inseamnă „prea“ decât atunci când ajung, dintr-un motiv sau altul, într-o librărie. Prea multă hârțogăreală, prea multă literatură de consum si prea puține pietre cu adevărat prețioase.  Entertainment, fantasy, erotic. Twilight se vinde în ediție de lux (da, sunt vinovată!) și clasicii sunt reeditați în carte de buzunar.

Păcatul meu sunt librăriile. Nu mă pot abține de la a cumpăra, cumpăra, cumpăra. Cărți, semne de carte, stickere colorate, ex-librisuri. Nu adaug la listă ebook readere pentru ca îl am pe Scarlett (așa îl cheama pe Nookul meu First Edition) de care nu m-aș putea despărți nici înecată. Linia de plutire s-a manifestat atunci când a apărut Nook Touch. Am vrut să-l vând pe Scarlett, am vrut să-l pastrez si să adaug Touchul în colecție. Acum îi mulțumesc conștiinței mele că nu mi-a permis.

Librăriile sunt periculoase, pândesc zâmbărețe pe marginea trotuarului și, dacă nu ești atentă, începi cu a te uita aleatoriu la cărțile si CD-urile expuse afară, la reducere, și termini  ieșind pe ușile automate cu o plasă de carți și accesorii în brațe. Nu, serios, promit că doar mă uit la audiobookurile astea, oricum nu pot să le cumpăr că nu înțeleg ce zic ăia în germană. Nici nu iau coș de cumparaturi. Ah, uite că au cărți de bucate la discount. Vai, nu pot sa cred, fantasy la 4,99 euro. OMG Patrick Rothfuss, de când vreau să citesc continuarea la „The Name of the Wind”! Acuma normal că nu pot ieși din librărie cu o singură carte, mă simt aiurea. Ia să vedem, poate au si ceva de George Martin. De ce naiba n-am luat coș de cumpărături?

Și gata, înca alte 2-3 cărți adăugate la raftul cu necititele.  Alți bani investiți în exces.

Margaret Atwood și Patrick Rothfuss. Autori contemporani, volume necitite pe raft. Care e excesul și care e necesarul? Cum pot să judec și cum pot să trimit la ghilotină? Ce e sigur e că investiția a fost sau va fi făcută. Fie ea în format audiobook, ebook, carte de buzunar, ediție de lux, discount, bibliotecă, împrumut. Și momentul deciziei atârnă încă la orizont.

Leave a comment

Filed under Povești 1 la 1

Leave a Reply

